v. 15 n. 1 (2024): RefleXen Forår 2024
Artikler

Ledelse i en virtuel hverdag: Ledelsespraksis i en arbejdstilværelse med øget online tilstedeværelse

Kim Guldholt
Aalborg Universitet AAU
Bassam El-Daoud
Aalborg Universitet AAU
Marie Kloppenborg Jensen
Aalborg Universitet AAU

Publicado 12-09-2024

Resumo

Med afsæt i et aktionsforskningsprojekt vil vi i denne artikel pege på en række problemer og behov i ledelse af hybride arbejdspladser. Når ledere bliver fysisk afskåret fra medarbejderne, kommer de til at mangle feedback fra ledelsesopgaven og de oplever udfordringer med at etablere tillidsfulde relationer. Den reducerede interaktion med organisationen påvirker lederes praktiske dømmekraft negativt og kan have negativ indvirkning på lederes og medarbejderes motivation og trivsel. Vi gennemgår fire perspektiver på ledelse af hybride arbejdspladser, og med afsæt i dem peger vi på behov for organisering, træning og fordybelse samt behov for organisatorisk støtte.

Referências

  1. Andersen, T. (2012). Reflekterende processer - samtaler og samtaler om samtalerne. Viborg: Dansk psykologisk forlag.
  2. Dahl, K., & Molly-Søholm, T. (2012). Leadership pipeline i den offentlige sektor. Dansk psykologisk forlag.
  3. Drath, W. H., McCauley, C. D., Palus, C. J., Van Velsor, E., O’Connor, P. M., & McGuire, J. B. (2008). Direction, alignment, commitment: Toward a more integrative ontology og leadership. The Leadership Quarterly, Yearly review of leadership.
  4. Dubé, L., & Robey, D. (2008). Surviving the paradoxes of virtual teamwork. Info Systems, 3-30. doi:doi:10.1111/j.1365-2575.2008.00313.x
  5. Gajendran, R. S., & Harrison, D. A. (2007). The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: MetaAnalysis of Psychological Mediators and Individual Consequences. Journal of Applied Psychology, s. 1524-1541.
  6. Ipsen, C., Veldhoven, M. v., Kirchner, K., & Hansen, J. P. (2021). Six Key Advantages and Disadvantages of Working from Home. International Journal of Environmental Research and Public Health, 1-17. doi:https://doi.org/10.3390/ijerph18041826
  7. Keller, H. D. (2020). Tilpassende og udviklende læring på arbejdspladsen. I N. Stegeager, & E. Lauersen, Organisationer i bevægelse - læring, udvikling og Intervention.
  8. Klausen, K. K. (2018). Djævleyngel eller Guds udsendte? Om akademisering, djøfisering og professionalisering af kummonal topledelse. Syddansk Universitetsforlag.
  9. Lindekilde, R., & Bjørn, P. (2015). Perceptions of Presence: Discursive and EmbodiedExperiences in Global Collaboration. Twenty-Third European Conference on Information Systems(ECIS) (s. 1-16). Münster, Germany: ECIS.
  10. Lone, J. A. (2016). Motiverende jobbutformning: jobbkarakteristikkmodellen og moderne jobdesignteorier. I R. Buch, A. Dysvik, & B. Kuvaas, Produktiv motivasjon i arbeidslivet (s. 35 - 62). CAPPELEN DAMM AS.
  11. Revsbæk, L., & Tanggaard, L. (2018). Abduktiv lytning af kvalitative interviews. I F. A. Gildberg, & L. Hounsgaard, Kvalitative analysemetoder i sundhedsforskning (s. 49-67). Klim.
  12. Schramm, M. (2018). The Virtual Coffee Break: Virtual Leadership – How to Create Trust and Relations Over Long Distances. I D. Kolbaek, Online Collaboration and Communication in Contemporary Organizations (s. 256-275). IGI Global.
  13. Sklaveniti, C. (2018). Theorizing Virtual Teams: Relationality in Dispersed Collaboration. I D. Kolbaek, Online Collaboration and Communication in Contemporary Organizations (s. 1-20). IGI Global.
  14. Stacey, R. (2012). 9. The leadership and management "techniques" of practical judgement: reflexive inquiry, improvisation and political adroitness. I R. Stacey, Tools and Techniques of leadership and management - meeting the challenge of complexity (s. 107 - 121). Routledge.