Konkurrenceflader i persontransporten
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3860Resumé
Med udgangspunkt i Regeringens Transporthandlingsplan og med Energi- ministeriet som opdragsgiver undersøger COWIconsult forskellige trafikale og økonomiske virkemidlers effekt på valget af transportmiddel ved person- rejser i København.
Der fokuseres på transportbrugerens adfærd, og hvordan denne adfærd kan påvirkes. Ved at fokusere på adfærd frem for det konkrete trafikmønster op- nås, at resultaterne har en sådan generalitet, at de kan benyttes bredt til at diskutere konsekvenser af rådighed over og kvalitet af forskellige trans- portmidler.
Undersøgelsen gennemføres ved hjælp af Stated Preference-teknikken med interview af udvalgte husstande, der dagligt anvender bil, og deres forvente- de brug af en række markante, planlagte infrastrukturanlæg under varierende forudsætninger.
I interviewene gøres biltransporten gradvist dyrere og langsommere samti- dig med, at den kollektive transport bliver billigere og bedre m.h.t. hastig- hed, frekvens, komfort, regularitet m.v.
De indsamlede data analyseres for, hvad det er der forårsager skift af trans- portmiddel for grupper med f.eks. forskellig indkomst og familiestruktur. Efterfølgende drøftes resultaternes betydning for valg af virkemidler ved planlægning af den fremtidige persontrafik.