Konkurrenceflader i persontransporten

Forfattere

  • Lene Denver COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3860

Sammendrag

Med udgangspunkt i Regeringens Transporthandlingsplan og med Energi- ministeriet som opdragsgiver undersøger COWIconsult forskellige trafikale og økonomiske virkemidlers effekt på valget af transportmiddel ved person- rejser i København.

Der fokuseres på transportbrugerens adfærd, og hvordan denne adfærd kan påvirkes. Ved at fokusere på adfærd frem for det konkrete trafikmønster op- nås, at resultaterne har en sådan generalitet, at de kan benyttes bredt til at diskutere konsekvenser af rådighed over og kvalitet af forskellige trans- portmidler.

Undersøgelsen gennemføres ved hjælp af Stated Preference-teknikken med interview af udvalgte husstande, der dagligt anvender bil, og deres forvente- de brug af en række markante, planlagte infrastrukturanlæg under varierende forudsætninger.

I interviewene gøres biltransporten gradvist dyrere og langsommere samti- dig med, at den kollektive transport bliver billigere og bedre m.h.t. hastig- hed, frekvens, komfort, regularitet m.v.

De indsamlede data analyseres for, hvad det er der forårsager skift af trans- portmiddel for grupper med f.eks. forskellig indkomst og familiestruktur. Efterfølgende drøftes resultaternes betydning for valg af virkemidler ved planlægning af den fremtidige persontrafik.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1994

Hvordan referere

Denver, L. (1994). Konkurrenceflader i persontransporten. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 1(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3860

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning