Transportvirksomheders relationer

Forfattere

  • Lise Drewes Nielsen Handelshøjskolen i København

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4019

Nøgleord:

Transport industry, transport companies, Interorganizational relations, supplier relations, customer relations

Resumé

I forkningsprogrammet PROTEUS på Handelshøjskolen i København er der gennemført en analyse af transportvirksomheders relationer til kundevirksomheder og til andre transportvirksomheder. Konklusionen er, at transportvirksomheder danner et virvar af relationer til andre virksomheder. Nogle af relationerne er båret af magt og dominans over underleverandører, andre af samarbejde og partnerskab. Speciel er relationen til de mange selvkørende vognmænd, der på den ene side anvendes af de andre virksomheder ved spidsbelastninger og på den anden side kan sikre et indtjeningsgrundlag for de andre. Samtidig er de en udskældt gruppe, fordi de ikke lever op til krav og bestemmelser mht. hastighed og sikkerhed. En fremtidig strategi for udviklingen af den danske transportsektor må nødvendigvis basere sig på denne viden om sektorens virksomheder og deres indbyrdes relationer.

Downloads

Publiceret

31-12-1997

Citation/Eksport

Nielsen, L. D. (1997). Transportvirksomheders relationer. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4019