Transportvirksomheders relationer

Autores/as

  • Lise Drewes Nielsen Handelshøjskolen i København

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4019

Palabras clave:

Transport industry, transport companies, Interorganizational relations, supplier relations, customer relations

Resumen

I forkningsprogrammet PROTEUS på Handelshøjskolen i København er der gennemført en analyse af transportvirksomheders relationer til kundevirksomheder og til andre transportvirksomheder. Konklusionen er, at transportvirksomheder danner et virvar af relationer til andre virksomheder. Nogle af relationerne er båret af magt og dominans over underleverandører, andre af samarbejde og partnerskab. Speciel er relationen til de mange selvkørende vognmænd, der på den ene side anvendes af de andre virksomheder ved spidsbelastninger og på den anden side kan sikre et indtjeningsgrundlag for de andre. Samtidig er de en udskældt gruppe, fordi de ikke lever op til krav og bestemmelser mht. hastighed og sikkerhed. En fremtidig strategi for udviklingen af den danske transportsektor må nødvendigvis basere sig på denne viden om sektorens virksomheder og deres indbyrdes relationer.

Descargas

Publicado

31-12-1997

Cómo citar

Nielsen, L. D. (1997). Transportvirksomheders relationer. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4019