EURO 2020 i København - Mobilityplan

Forfattere

  • Casper Wulff RAW Mobility
  • Nicolai R. Hoegh RAW Mobility

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5087

Nøgleord:

planning, mobility

Resumé

I 2020 er det 60 år siden at de første europamesterskaber i fodbold fandt sted. Det har UEFA valgt at fejre ved at gøre slutrunden i 2020 til en begivenhed der deler oplevelsen med flere fans, ved at afholde slutrunden i 12 forskellige lande, herunder Danmark. 

Det betyder at der skal afholdes fire fodboldkampe i Parken, som en del af EM-slutrundens pulje og finalespil. EM i fodbold er nu verdens 3. største sportsbegivenhed, kun overgået af VM i fodbold og OL. 

I forbindelse med EURO 2020 stiller UEFA en lang række krav til mobilitet og planlægningen heraf, som normalt ikke er tilfældet ved landskampe i Parken. RAW Mobility har derfor udarbejdet en Mobilityplan for DBU på baggrund af kravene fra UEFA. Mobilityplanen er udviklet i samarbejde med en lang række interessenter herunder bl.a. DBU, Københavns Kommune, Metro, DSB, CPH, MOVIA, Politi og beredskab. Foruden UEFA og en lang række undergrupper i UEFA, med reference til mobilitet og sikkerhed. 

Det vil således både være selve arbejdet med planen og organiseringen af samarbejdet, samt den endelige plan der vil være emnet for oplægget. 

Downloads

Publiceret

31-12-2019

Citation/Eksport

Wulff, C., & Hoegh, N. R. (2019). EURO 2020 i København - Mobilityplan. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 26(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5087

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning