EURO 2020 i København - Mobilityplan

Författare

  • Casper Wulff RAW Mobility
  • Nicolai R. Hoegh RAW Mobility

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5087

Nyckelord:

planning, mobility

Abstract

I 2020 er det 60 år siden at de første europamesterskaber i fodbold fandt sted. Det har UEFA valgt at fejre ved at gøre slutrunden i 2020 til en begivenhed der deler oplevelsen med flere fans, ved at afholde slutrunden i 12 forskellige lande, herunder Danmark. 

Det betyder at der skal afholdes fire fodboldkampe i Parken, som en del af EM-slutrundens pulje og finalespil. EM i fodbold er nu verdens 3. største sportsbegivenhed, kun overgået af VM i fodbold og OL. 

I forbindelse med EURO 2020 stiller UEFA en lang række krav til mobilitet og planlægningen heraf, som normalt ikke er tilfældet ved landskampe i Parken. RAW Mobility har derfor udarbejdet en Mobilityplan for DBU på baggrund af kravene fra UEFA. Mobilityplanen er udviklet i samarbejde med en lang række interessenter herunder bl.a. DBU, Københavns Kommune, Metro, DSB, CPH, MOVIA, Politi og beredskab. Foruden UEFA og en lang række undergrupper i UEFA, med reference til mobilitet og sikkerhed. 

Det vil således både være selve arbejdet med planen og organiseringen af samarbejdet, samt den endelige plan der vil være emnet for oplægget. 

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2019

Referera så här

Wulff, C., & Hoegh, N. R. (2019). EURO 2020 i København - Mobilityplan. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 26(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5087

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning