GPS & Roadpricing

Forfattere

  • Martina Zabic Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5142

Nøgleord:

global positioning system, GPS, Road pricing, transportation, Geographic Information System, GIS, ITS

Resumé

I denne artikel præsenteres analysemetoderne og resultaterne fra et eksamensprojekt omhandlende en analyse af GPS kvaliteten i forhold til roadpricing i København. Denne undersøgelse af GPS kvaliteten, er foretaget i tilknytning til det danske AKTA forsøg, hvor GPS data er indsamlet for 500 biler over en 2-årig periode (2001-2003). Artiklen præsenterer således en analyse af GPS nøjagtigheden med henblik på at undersøge om kvalitet og pålidelighed er tilstrækkelig, til implementering af et GPS-baseret roadpricingssystem i København. Både antallet af synlige satellitter og HDOP (horizontal dilution of precision) blev analyseret i forhold til bebyggelsestætheden ved brug af forskellige digitale kort i GIS.

Analyseresultaterne viser at satellit tilgængeligheden i København på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkelig til at sikre et pålideligt roadpricingssystem. De lukkede gaderum og den tætte bebyggelse i indre København forhindrer adskillige satellitsignaler i at nå ned i gadeniveau, hvilket bevirker for mange afbrydelser i positioneringen. Behovet for integrerede hjælpesystemer er indlysende og der findes flere forskellige muligheder, for eksempel integration med andre positioneringssystemer eller andre globale navigations satellit systemer (GNSS).

Downloads

Publiceret

31-12-2005

Citation/Eksport

Zabic, M. (2005). GPS & Roadpricing. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5142