GPS & Roadpricing
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5142Emneord (Nøkkelord):
global positioning system, GPS, Road pricing, transportation, Geographic Information System, GIS, ITSSammendrag
I denne artikel præsenteres analysemetoderne og resultaterne fra et eksamensprojekt omhandlende en analyse af GPS kvaliteten i forhold til roadpricing i København. Denne undersøgelse af GPS kvaliteten, er foretaget i tilknytning til det danske AKTA forsøg, hvor GPS data er indsamlet for 500 biler over en 2-årig periode (2001-2003). Artiklen præsenterer således en analyse af GPS nøjagtigheden med henblik på at undersøge om kvalitet og pålidelighed er tilstrækkelig, til implementering af et GPS-baseret roadpricingssystem i København. Både antallet af synlige satellitter og HDOP (horizontal dilution of precision) blev analyseret i forhold til bebyggelsestætheden ved brug af forskellige digitale kort i GIS.
Analyseresultaterne viser at satellit tilgængeligheden i København på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkelig til at sikre et pålideligt roadpricingssystem. De lukkede gaderum og den tætte bebyggelse i indre København forhindrer adskillige satellitsignaler i at nå ned i gadeniveau, hvilket bevirker for mange afbrydelser i positioneringen. Behovet for integrerede hjælpesystemer er indlysende og der findes flere forskellige muligheder, for eksempel integration med andre positioneringssystemer eller andre globale navigations satellit systemer (GNSS).