Fremkommelighed på A-buslinjerne, status efter fire år

Forfattere

  • Torben Abildgaard Knudsen HUR, Trafik- og Udviklingsafdelingen

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5203

Nøgleord:

bus priority measures, trunk bus lines, project examples

Resumé

Siden A-busnettet blev indført i København har HUR intensiveret arbejdet med at forbedre bussernes fremkommelighed gennem byen. I dette paper beskrives, hvorfor bussernes fremkommelighed er vigtig og hvad der kan gøres for at forbedre den. Der gives en status på, hvad der er gennem tiden er gennemført af fremkommelighedsprojekter på A-busnettet, og udvalgte projekter evalueres v.h.a. før- og eftermålinger af køretider, indsamlet v.h.a. måleudstyr i busserne. Strukturreformens ikrafttræden pr. 1. januar 2007 har betydet, at trafikselskabets mulighed for at medfinansiere halvdelen af anlægsudgiften til fremtidige fremkommelighedsprojekter er bortfaldet, og ansvaret for bussernes fremkommelighed i trafikken vil fremover være en ren kommunal opgave.

Downloads

Publiceret

31-12-2006

Citation/Eksport

Knudsen, T. A. (2006). Fremkommelighed på A-buslinjerne, status efter fire år. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5203