OML-Highway – en ny brugervenlig GIS-baseret luftkvalitetsmodel for motorveje, landeveje og andre veje i åbent terræn

Forfattere

  • Steen Solvang Jensen Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Matthias Ketzel Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Thomas Becker Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Per Løfstrøm Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Helge Rørdam Olesen Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Helmut Lorentz Lohmeyer & Co.
  • Lene Nøhr Michelsen Vejdirektoratet
  • Jacob Fryd Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5488

Nøgleord:

air quality model, OML-highway, motorway, noise barriers

Resumé

Der er udviklet en ny GIS-baseret brugervenlig brugerflade til luftkvalitetsmodellen OML-Highway, som muliggør beregning af luftkvaliteten langs motorveje, landeveje og øvrige veje i åbent terræn. Endvidere er identificeret potentielle anvendelsesmuligheder af OML-Highway, og illustreret to konkrete eksempler på anvendelser: kortlægning langs en motorvej og effekten af en støjskærm.

Downloads

Publiceret

31-12-2010

Citation/Eksport

Jensen, S. S., Ketzel, M., Becker, T., Løfstrøm, P., Olesen, H. R., Lorentz, H., … Fryd, J. (2010). OML-Highway – en ny brugervenlig GIS-baseret luftkvalitetsmodel for motorveje, landeveje og andre veje i åbent terræn. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 17(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5488