OML-Highway – en ny brugervenlig GIS-baseret luftkvalitetsmodel for motorveje, landeveje og andre veje i åbent terræn

Authors

  • Steen Solvang Jensen Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Matthias Ketzel Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Thomas Becker Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Per Løfstrøm Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Helge Rørdam Olesen Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Helmut Lorentz Lohmeyer & Co.
  • Lene Nøhr Michelsen Vejdirektoratet
  • Jacob Fryd Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5488

Keywords:

air quality model, OML-highway, motorway, noise barriers

Abstract

Der er udviklet en ny GIS-baseret brugervenlig brugerflade til luftkvalitetsmodellen OML-Highway, som muliggør beregning af luftkvaliteten langs motorveje, landeveje og øvrige veje i åbent terræn. Endvidere er identificeret potentielle anvendelsesmuligheder af OML-Highway, og illustreret to konkrete eksempler på anvendelser: kortlægning langs en motorvej og effekten af en støjskærm.

Downloads

Published

31-12-2010

How to Cite

Jensen, S. S., Ketzel, M., Becker, T., Løfstrøm, P., Olesen, H. R., Lorentz, H., Michelsen, L. N., & Fryd, J. (2010). OML-Highway – en ny brugervenlig GIS-baseret luftkvalitetsmodel for motorveje, landeveje og andre veje i åbent terræn. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 17(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5488