Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane

Forfattere

  • Michael Bruhn Barfod DTU Management Engineering
  • Jacob Kronbak DTU Management Engineering

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5979

Nøgleord:

mobility potential, public transport

Resumé

Nærværende artikel analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane på et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til formål at illustrere mulighederne for mobilitet som følge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give læseren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan disse muligheder vil kunne udnyttes.

Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne på rejsetiden af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes adgangen til letbanen med gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.

Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på visse strækninger.

Downloads

Publiceret

31-12-2017

Citation/Eksport

Barfod, M. B., & Kronbak, J. (2017). Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 24(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5979