Energiforbrug og emissionsforhold for søtransport sammenlignet med lastbiltransport
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4407Palabras clave:
energiy demand, emissions, container ship, Ro-Ro vessel, bulk carrier, lorry, slow-speed engines, medium-speed enginesResumen
I de kommende år vil træde forskellige krav i kraft vedr. skibsfartens NOx emissionsforhold - og for lastbilernes vedkommende, foruden NOx emissionskrav, også grænser for udledning af CO, HC
samt partikler. Artiklen indeholder en række beregninger der viser, hvilken indflydelse disse nye
krav får for transport til søs i forhold til transport med lastbil.
Artiklen indeholder resultatet af nogle systematiske computerberegninger af emissioner og
energiforbrug for forskellige typer skibstransport og lastbiltransport. De undersøgte skibstyper er
containerskibe (100 - 7500 TEU´s), bulk carriers (2000 - 200.000 tons lasteevne) samt Ro-Ro-fartøjer
(1000 - 3500 lanemeter).
Descargas
Publicado
31-12-1999
Cómo citar
Holmegaard Kristensen, H. O. (1999). Energiforbrug og emissionsforhold for søtransport sammenlignet med lastbiltransport. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4407
Número
Sección
Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold