Energiforbrug og emissionsforhold for søtransport sammenlignet med lastbiltransport

Författare

  • Hans Otto Holmegaard Kristensen Danmarks Rederiforening

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4407

Nyckelord:

energiy demand, emissions, container ship, Ro-Ro vessel, bulk carrier, lorry, slow-speed engines, medium-speed engines

Abstract

I de kommende år vil træde forskellige krav i kraft vedr. skibsfartens NOx emissionsforhold - og for lastbilernes vedkommende, foruden NOx emissionskrav, også grænser for udledning af CO, HC
samt partikler. Artiklen indeholder en række beregninger der viser, hvilken indflydelse disse nye
krav får for transport til søs i forhold til transport med lastbil.

Artiklen indeholder resultatet af nogle systematiske computerberegninger af emissioner og
energiforbrug for forskellige typer skibstransport og lastbiltransport. De undersøgte skibstyper er
containerskibe (100 - 7500 TEU´s), bulk carriers (2000 - 200.000 tons lasteevne) samt Ro-Ro-fartøjer
(1000 - 3500 lanemeter).

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-1999

Referera så här

Holmegaard Kristensen, H. O. (1999). Energiforbrug og emissionsforhold for søtransport sammenlignet med lastbiltransport. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4407