Vol 15, No 1 (2024): RefleXen Forår 2024

Descripción de la publicación

Reflexen

Tidsskrift for uddannelser ved Institut for Kultur og Læring

Maj 2024, Årg. 15, Nr. 1

 

© 2024 – Forfatterne

 

Ved citat fra artiklerne bedes denne reference benyttet sammen med øvrige artikeloplysninger:

reflexen@ikl.aau.dk

 

Udgiver:

Reflexen, Institut for Kultur og Læring

Aalborg Universitet

Kroghstræde 3

9220 Aalborg Øst

reflexen@ikl.aau.dk

 

Redaktører og reviewers på dette nummer:

Benjamin Just Bak Vogelius

Caroline Victoria Riis

Axel Boendorf Andreasen

Jonas Normand Kristensen

Ida Vejnø

Laurids Bager

Alexander Gol Mozhdeh Haagensen

Ane Slot Sørensen

Michelle Zhukova Klausen

Jes Lynning Harfeld

 

Layout:

Michelle Zhukova Klausen

 

Distribution:

http://www.reflexen.learning.aau.dk

Tidsskriftet findes udelukkende online på denne web-adresse, hvor alle artikler er tilgængelige til udskrivning.

 

ISSN: 1901-5992

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RefleXen Forår 2024

 

Af stud.mag. Michelle Zhukova Klausen & lektor Jes Lynning Harfeld.

Institut for Kultur og Læring

Aalborg Universitet

 

Med denne udgivelse markerer vi genstarten på studentertidsskriftet, RefleXen. Tidsskriftet har levet og overlevet igennem flere institutsammenlægninger på Aalborg Universitet – sidste gang fra Institut for Læring og Filosofi til det nuværende Institut for Kultur og Læring. Det er tidsskriftets og redaktionens mål også i den nye meget brede faglige institutramme at give dygtige studerende mulighed for deres måske første udgivelse gennem et akademisk peer-review system. Den store faglige spredning, som instituttets uddannelser afspejler, afspejles ligeså i både dette og – forventeligt – de kommende udgivelser af RefleXen. I dette nummer bevæger vi os fra den amerikanske drøm gennem moderne ledelse videre over forsvundne babyer og ender i Heideggers værenstænkning. Intet nok så fortænkt overordnet tema kan fange sådan en diversitet, og dette og fremtidige numre vil derfor blot have år og årstid som titel. Artiklerne i dette nummer er som følger:

 

I artiklen: “The Evolution of The Dream, Representations of The American Dream in Two Films from the 21st Century” af stud.mag i Engelsk Almen, Jonas Normand Kristensen, analyserer forfatteren om den såkaldte ´Amerikanske drøm`, der før i tiden var central for USA´s identitet, stadig er i live i dag. Dette er gjort gennem nutidige fremstillinger af ´Den Amerikanske drøm`, der har slået rod i det 21. århundrede. Undersøgelsen er bygget på en filmanalyse af The Pursuit of Happyness (2006) og The Wolf of Wall Street (2013). The Pursuit of Happyness hylder hårdt arbejde og robusthed, og præsenterer drømmen som opnåelig gennem individuel indsats på trods af systemiske udfordringer. Derimod afslører The Wolf of Wall Street faldgruberne af uhæmmet ambition og materialisme, og advarer mod forherligelse af rigdom uden etiske overvejelser. Ved at analysere disse kulturelle artefakter bidrager denne undersøgelse til den igangværende debat om den amerikanske drøm i det moderne samfund. Den fremhæver de kompleksiteter, der ligger i dette ideal, og udforsker temaer om klasseidentitet, moral og samfundsmæssige værdier. I sidste ende giver de kontrasterende repræsentationer i disse film værdifuld indsigt i den amerikanske drøms udviklende karakter og dens implikationer for enkeltpersoner og samfundet som helhed.

 

I artiklen: ”Ledelse i en virtuel hverdag, Ledelsespraksis i en arbejdstilværelse med øget online tilstedeværelse” af stud.mag i Læring, Ledelse og Organisationspsykologi, Kim Guldholt, Bassam El-Daoud, Marie Kloppenborg Jensen, analyserer forfatterne udfordringer og behov i ledelsen af hybride arbejdspladser, med udgangspunkt i et aktionsforskningsprojekt. Dette er undersøgt gennem casestudier af fem ledere med erfaring under COVID-19, alle med fokus på implementeringen af remote working-politikker. Der konkluderes at, ledere bør aktivt deltage i virtuelle samarbejdsrum, prioritere åben dialog og udvikle ledelsesværktøjer til online tilstedeværelse, og at aktionsforskning og reflekterende teamsamtaler kan støtte implementeringen af disse værktøjer i praksis.

 

I artiklen: ”How gender and authority made it possible to steal up to 300.000 babies in Spain”, af stud.mag i Culture, Communication and Globalization, Ida Vejnø, analyserer forfatteren hvordan Spanien i perioden fra 1939 til 1990'erne oplevede flere tilfælde, hvor nyfødte babyer forsvandt fra deres mødres barselsseng og hvor der forekom uregelmæssige adoptioner. Dette er blevet undersøgt gennem et kønsperspektiv ved at analysere den generelle fremstilling af begivenhederne i to af Spaniens mest læste nutidige medier. Gennem analysen konkluderes der, at det var magten fra datidens myndigheder og manglen på en kritisk tilgang til myndighederne, der tillod muligheden for at stjæle babyer fra deres mødre.

 

I artiklen: ”Væren og organisationernes fremtid, En undersøgelse af Heideggers værenstænkning som alternativt fundament for organisationsteori”, af stud.mag i Anvendt Filosofi, Benjamin Just Bak Vogelius, undersøger forfatteren, med udgangspunkt i Thomas Hobbes' menneskesyn og Martin Heideggers tænkning inden for organisationsteoriforståelsen af forholdet mellem mennesker og organisationer, med særligt fokus på udfordringer, som organisationer står overfor i det 21. århundrede. Denne artikel demonstrerer, at Heideggers værenstænkning kan berige forståelsen af organisationer og menneskers rolle i dem, hvilket demonstrere, potentiale til at adressere nutidens organisatoriske udfordringer. Derudover konkluderer artiklen også at, den hobbesianske organisationstænkning står over for betydelige udfordringer, hvilket blandt andet manifesterer sig i problemer med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

 

God læselyst – og skulle du/I være interesseret i at udgive i RefleXen eller ønske at medvirke i RefleXens redaktion, så kontakt tidsskriftet på reflexen@ikl.aau.dk.

 

Michelle Zhukova Klausen & Jes L. Harfeld

Tabla de contenidos

Artikler

Ver todos los números