Bystrukturens betydning for cykeltrafikken

Forfattere

  • Søren Underlien Jensen Vejdirektoratet
  • Per Thorst Anders Nyvig

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Nøgleord:

town planning, bicycle, mode choice, traffic sagety, Denmark

Resumé

Samlet fremlægges et litteraturstudie og resultater af et studie om transportvaner og bystruktur i
større danske byer i dette paper. Studierne beskriver sammenhænge mellem dels transportvalg
og dels befolkningstæthed, bystørrelse, byform, topografi og lokalisering af funktioner.
For cykeltrafikkens omfang har befolkningstætheden, byformen og især topografien betydning.
Derimod spiller byens størrelse ingen rolle for valget af cyklen i byer med over 10.000 indbyg-gere,
mens andelen, der vælger at cykle, i mindre byer falder kraftigt med faldende bystørrelse.

Downloads

Publiceret

31-12-1999

Citation/Eksport

Jensen, S. U., & Thorst, P. (1999). Bystrukturens betydning for cykeltrafikken. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning