Bystrukturens betydning for cykeltrafikken
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360Nøgleord:
town planning, bicycle, mode choice, traffic sagety, DenmarkResumé
Samlet fremlægges et litteraturstudie og resultater af et studie om transportvaner og bystruktur i
større danske byer i dette paper. Studierne beskriver sammenhænge mellem dels transportvalg
og dels befolkningstæthed, bystørrelse, byform, topografi og lokalisering af funktioner.
For cykeltrafikkens omfang har befolkningstætheden, byformen og især topografien betydning.
Derimod spiller byens størrelse ingen rolle for valget af cyklen i byer med over 10.000 indbyg-gere,
mens andelen, der vælger at cykle, i mindre byer falder kraftigt med faldende bystørrelse.
Downloads
Publiceret
31-12-1999
Citation/Eksport
Jensen, S. U., & Thorst, P. (1999). Bystrukturens betydning for cykeltrafikken. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360
Nummer
Sektion
Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning