Bystrukturens betydning for cykeltrafikken

Forfattere

  • Søren Underlien Jensen Vejdirektoratet
  • Per Thorst Anders Nyvig

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Emneord (Nøkkelord):

town planning, bicycle, mode choice, traffic sagety, Denmark

Sammendrag

Samlet fremlægges et litteraturstudie og resultater af et studie om transportvaner og bystruktur i
større danske byer i dette paper. Studierne beskriver sammenhænge mellem dels transportvalg
og dels befolkningstæthed, bystørrelse, byform, topografi og lokalisering af funktioner.
For cykeltrafikkens omfang har befolkningstætheden, byformen og især topografien betydning.
Derimod spiller byens størrelse ingen rolle for valget af cyklen i byer med over 10.000 indbyg-gere,
mens andelen, der vælger at cykle, i mindre byer falder kraftigt med faldende bystørrelse.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1999

Hvordan referere

Jensen, S. U., & Thorst, P. (1999). Bystrukturens betydning for cykeltrafikken. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning