Bystrukturens betydning for cykeltrafikken

Autores

  • Søren Underlien Jensen Vejdirektoratet
  • Per Thorst Anders Nyvig

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Palavras-chave:

town planning, bicycle, mode choice, traffic sagety, Denmark

Resumo

Samlet fremlægges et litteraturstudie og resultater af et studie om transportvaner og bystruktur i
større danske byer i dette paper. Studierne beskriver sammenhænge mellem dels transportvalg
og dels befolkningstæthed, bystørrelse, byform, topografi og lokalisering af funktioner.
For cykeltrafikkens omfang har befolkningstætheden, byformen og især topografien betydning.
Derimod spiller byens størrelse ingen rolle for valget af cyklen i byer med over 10.000 indbyg-gere,
mens andelen, der vælger at cykle, i mindre byer falder kraftigt med faldende bystørrelse.

Downloads

Publicado

31-12-1999

Como Citar

Jensen, S. U., & Thorst, P. (1999). Bystrukturens betydning for cykeltrafikken. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4360

Edição

Seção

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning