Electric Vehicles: An Assessment of Consumer Perceptions Using Importance-Performance Analysis
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.djtr.v5i.7368Resumé
Elektrificeringen af køretøjer kan reducere drihusgasudledningene fra transportsektoren. Adskillige lande verden over har skabt incitamenter til at fremme masseadoptionen af elektriske køretøjer (EV'er) for at afbøde miljø- og energieffekterne forårsaget af den øgede efterspørgsel efter vejtransport; dog er mange forbrugere fortsat skeptiske over for elbiler.
Forbrugeropfattelser og bekymringer er afgørende for at evaluere et produkts markedsposition, identificere muligheder for forbedringer og vejlede strategisk planlægning. Vigtigheds-ydelsesanalysen (Importance-performance analysis, IPA) repræsenterer en enkel og effektiv teknik til at vurdere forbrugernes accept af produktegenskaber, der er blevet brugt på forskellige områder.
Denne undersøgelse havde til formål at identificere de vigtigste EV-egenskaber, der kræver mere opmærksomhed fra politikere og producenter for at forbedre forbrugernes tilfredshed. Studien analyserede data fra 278 norske elbilejere og identificerede, at instrumentelle aspekter (dvs. rækkevidde, batteriopladningstid, sikkerhedsfunktion, energieffektivitet), vinterkørselskvalitet og miljøeffekter af elbiler er de mest afgørende faktorer, når man overvejer, hvilken bil at købe. Resultaterne viste, at elbiler klarer sig bedst med hensyn til miljøaspekter, vinterkørselskvalitet og indvendigt og udvendigt design. Endelig, baseret på IPA-resultaterne, bør politiske beslutningstagere og bilfabrikanter fokusere på elbilernes instrumentelle aspekter, omkostningsaspekter og vinterkørselskvalitet for at gøre elbiler mere attraktive for forbrugerne.
Vores resultater giver politiske beslutningstagere og elbilsproducenter en dybere forståelse af ejere av elbilejeres behov og opfattelser med hensyn til elbil-egenskaber, hvilket hjælper dem med at udvikle og implementere bedre strategier til at forbedre elbilernes tiltrækningskraft.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i "The Danish Journal of Transportation Research - Dansk Tidskrift for Transportforskning" er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.