Electric Vehicles: An Assessment of Consumer Perceptions Using Importance-Performance Analysis

Forfattere

  • Thor-Erik Hanssen Nord universitet
  • Saiful Hasan

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.djtr.v5i.7368

Resumé

Elektrificeringen af ​​køretøjer kan reducere drihusgasudledningene fra transportsektoren. Adskillige lande verden over har skabt incitamenter til at fremme masseadoptionen af ​​elektriske køretøjer (EV'er) for at afbøde miljø- og energieffekterne forårsaget af den øgede efterspørgsel efter vejtransport; dog er mange forbrugere fortsat skeptiske over for elbiler.

Forbrugeropfattelser og bekymringer er afgørende for at evaluere et produkts markedsposition, identificere muligheder for forbedringer og vejlede strategisk planlægning. Vigtigheds-ydelsesanalysen (Importance-performance analysis, IPA) repræsenterer en enkel og effektiv teknik til at vurdere forbrugernes accept af produktegenskaber, der er blevet brugt på forskellige områder.

Denne undersøgelse havde til formål at identificere de vigtigste EV-egenskaber, der kræver mere opmærksomhed fra politikere og producenter for at forbedre forbrugernes tilfredshed. Studien analyserede data fra 278 norske elbilejere og identificerede, at instrumentelle aspekter (dvs. rækkevidde, batteriopladningstid, sikkerhedsfunktion, energieffektivitet), vinterkørselskvalitet og miljøeffekter af elbiler er de mest afgørende faktorer, når man overvejer, hvilken bil at købe. Resultaterne viste, at elbiler klarer sig bedst med hensyn til miljøaspekter, vinterkørselskvalitet og indvendigt og udvendigt design. Endelig, baseret på IPA-resultaterne, bør politiske beslutningstagere og bilfabrikanter fokusere på elbilernes instrumentelle aspekter, omkostningsaspekter og vinterkørselskvalitet for at gøre elbiler mere attraktive for forbrugerne.

Vores resultater giver politiske beslutningstagere og elbilsproducenter en dybere forståelse af ejere av elbilejeres behov og opfattelser med hensyn til elbil-egenskaber, hvilket hjælper dem med at udvikle og implementere bedre strategier til at forbedre elbilernes tiltrækningskraft.

Downloads

Publiceret

25-05-2023

Citation/Eksport

Hanssen, T.-E., & Hasan, S. (2023). Electric Vehicles: An Assessment of Consumer Perceptions Using Importance-Performance Analysis. Danish Journal of Transportation Research – Dansk Tidsskrift for Transportforskning, 5. https://doi.org/10.54337/ojs.djtr.v5i.7368