Personbilers energieffektivitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410Nøgleord:
car type choice, logit model, tax structureResumé
Formålet med artiklen er at undersøge bilkøbernes valg af ny bil, og undersøge om forbrugerne kan påvirkes til at købe mere energieffektive biler. Der opstilles en logitmodel på baggrund af udbudsdata om bilerne og socioøkonomiske data om køberne i 1997. Modellen bruges til at forudsige valg af bil under alternative afgiftsudformninger. Det undersøges bl.a. hvordan bilvalget påvirkes når registreringsafgiften ændres så energieffektive biler bliver relativt billigere, og biler, der bruger meget brændstof, bliver dyrere. Artiklen konkluderer, at personbilernes energieffektivitet kun kan forbedres i begrænset omfang ved at differentiere registreringsafgiften.
Downloads
Publiceret
31-12-1999
Citation/Eksport
Birkeland, M. E., & Fosgerau, M. (1999). Personbilers energieffektivitet. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410
Nummer
Sektion
Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold