Personbilers energieffektivitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410Palabras clave:
car type choice, logit model, tax structureResumen
Formålet med artiklen er at undersøge bilkøbernes valg af ny bil, og undersøge om forbrugerne kan påvirkes til at købe mere energieffektive biler. Der opstilles en logitmodel på baggrund af udbudsdata om bilerne og socioøkonomiske data om køberne i 1997. Modellen bruges til at forudsige valg af bil under alternative afgiftsudformninger. Det undersøges bl.a. hvordan bilvalget påvirkes når registreringsafgiften ændres så energieffektive biler bliver relativt billigere, og biler, der bruger meget brændstof, bliver dyrere. Artiklen konkluderer, at personbilernes energieffektivitet kun kan forbedres i begrænset omfang ved at differentiere registreringsafgiften.
Descargas
Publicado
31-12-1999
Cómo citar
Birkeland, M. E., & Fosgerau, M. (1999). Personbilers energieffektivitet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410
Número
Sección
Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold