Personbilers energieffektivitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410Nyckelord:
car type choice, logit model, tax structureAbstract
Formålet med artiklen er at undersøge bilkøbernes valg af ny bil, og undersøge om forbrugerne kan påvirkes til at købe mere energieffektive biler. Der opstilles en logitmodel på baggrund af udbudsdata om bilerne og socioøkonomiske data om køberne i 1997. Modellen bruges til at forudsige valg af bil under alternative afgiftsudformninger. Det undersøges bl.a. hvordan bilvalget påvirkes når registreringsafgiften ændres så energieffektive biler bliver relativt billigere, og biler, der bruger meget brændstof, bliver dyrere. Artiklen konkluderer, at personbilernes energieffektivitet kun kan forbedres i begrænset omfang ved at differentiere registreringsafgiften.
##submission.downloads##
Publicerad
31-12-1999
Referera så här
Birkeland, M. E., & Fosgerau, M. (1999). Personbilers energieffektivitet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410
Nummer
Sektion
Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold