Personbilers energieffektivitet

Autores

  • Mikkel Egede Birkeland COWI
  • Mogens Fosgerau COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410

Palavras-chave:

car type choice, logit model, tax structure

Resumo

Formålet med artiklen er at undersøge bilkøbernes valg af ny bil, og undersøge om forbrugerne kan påvirkes til at købe mere energieffektive biler. Der opstilles en logitmodel på baggrund af udbudsdata om bilerne og socioøkonomiske data om køberne i 1997. Modellen bruges til at forudsige valg af bil  under alternative afgiftsudformninger. Det undersøges bl.a. hvordan bilvalget påvirkes når registreringsafgiften ændres så energieffektive biler bliver relativt billigere, og biler, der bruger meget brændstof, bliver dyrere. Artiklen konkluderer, at personbilernes energieffektivitet kun kan forbedres i begrænset omfang ved at differentiere registreringsafgiften.

Downloads

Publicado

31-12-1999

Como Citar

Birkeland, M. E., & Fosgerau, M. (1999). Personbilers energieffektivitet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4410