How adaptive cruise control systems may increase congestion: An MFD perspective

Forfattere

  • Jeppe Rich Danmarks Tekniske Universitet
  • Thomas Sick Nielsen Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.djtr.v3i1.4619

Resumé

Det er tiltalende at tro, at adaptive fartpiloter (ACC), som er forløberen for autonome køresystemer, vil lede til mindre trængsel ved at muliggøre en mere effektiv kørsel. I papiret undersøger vi denne hypotese ved at sammenligne tidssikkerhedsintervallet for ACC-systemer (på tværs af bilmærker) med observerede tidsintervaller for menneskelige chauffører. Ved at samle tidssikkerhedsintervallet i et fundamentalt makroskopisk diagram (MFD) af en stor dansk motorvej i morgenmyldretiden, konkluderes det, at; i) menneskelige chauffører opretholder et markant lavere tidsinterval i sammenligning med det underforståede gennemsnitlige sikkerhedsinterval for ACC-aktiverede biler, og ii) det lavere tidsinterval er effektivt fra et MFD-perspektiv. Med ACC-teknologien som den er i dag, og ved at anvende standardindstillinger, vil øget brug af ACC sandsynligvis bidrage til mere trængsel. I papiret diskuteres konsekvenser samt mulige initiativer til at imødegå effekten.

Downloads

Publiceret

06-04-2021 — Opdateret d. 06-05-2021

Versioner

Citation/Eksport

Rich, J., & Nielsen, T. S. (2021). How adaptive cruise control systems may increase congestion: An MFD perspective. Danish Journal of Transportation Research – Dansk Tidsskrift for Transportforskning, 3, 35–46. https://doi.org/10.5278/ojs.djtr.v3i1.4619 (Original work published 6. april 2021)