How adaptive cruise control systems may increase congestion: An MFD perspective
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.djtr.v3i1.4619Resumé
Det er tiltalende at tro, at adaptive fartpiloter (ACC), som er forløberen for autonome køresystemer, vil lede til mindre trængsel ved at muliggøre en mere effektiv kørsel. I papiret undersøger vi denne hypotese ved at sammenligne tidssikkerhedsintervallet for ACC-systemer (på tværs af bilmærker) med observerede tidsintervaller for menneskelige chauffører. Ved at samle tidssikkerhedsintervallet i et fundamentalt makroskopisk diagram (MFD) af en stor dansk motorvej i morgenmyldretiden, konkluderes det, at; i) menneskelige chauffører opretholder et markant lavere tidsinterval i sammenligning med det underforståede gennemsnitlige sikkerhedsinterval for ACC-aktiverede biler, og ii) det lavere tidsinterval er effektivt fra et MFD-perspektiv. Med ACC-teknologien som den er i dag, og ved at anvende standardindstillinger, vil øget brug af ACC sandsynligvis bidrage til mere trængsel. I papiret diskuteres konsekvenser samt mulige initiativer til at imødegå effekten.
Downloads
Publiceret
Versioner
- 06-05-2021 (2)
- 06-04-2021 (1)
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i "The Danish Journal of Transportation Research - Dansk Tidskrift for Transportforskning" er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.