Kan busdata beregne trafik? Erfaring fra Aalborg Kommune med busdata
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.perspektiv.v14i25.1281Nøgleord:
Smart City, Geografisk information, TrafikanalyserResumé
Dagligt transporteres tusindvis af passagerer fra busstop til busstop. Både busser og bilers hastighed afhænger af de samme trafikale forhold og ved at kombinere geografisk data, om blandt andet busstoppesteder, og data fra bussernes sensorer, kan man få nogle meget interessante resultater. Bussernes hastighed kan nemlig beregnes ud fra disse oplysninger og benyttes som indikator for den generelle hastighed i trafikken. Derudover kan der let kobles mere data på, som gør beregningerne endnu mere nøjagtige. Dette er bare ét eksempel på, hvordan kommunale data kan bruges til at gøre vores byer smartere og mere intelligente. Vi har så meget data i de danske kommuner, og vi har endnu ikke set det fulde potentiale heraf.Downloads
Publiceret
21-01-2016
Nummer
Sektion
Øvrige artikler
Licens
Artikler publiceret i Geoforum Perspektiv er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens. Læs mere her.