Undervisning i spatial data science
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.perspektiv.v23i44.8383Resumé
‘Spatial data science’ er et spirende felt, der udspringer af både geografisk informationsvidenskab, geografi og data science. I denne artikel diskuterer vi først begrebet spatial data science, introducerer dets historie og argumenterer for, at det repræsenterer et nybrud i forhold til tidligere tendenser indenfor GIS og geodata. Herefter præsenterer vi vores overvejelser om undervisning i spatial data science i forbindelse med udviklingen af kurset Geospatial Data Science på IT Universitet i København. Vi understreger vigtigheden i ikke bare at undervise i praktiske anvendelser af geodata, men også at lære de studerende geografisk og kritisk tænkning. Afslutningsvis diskuterer vi fremtiden for spatial data science, og argumenterer for, at geografisk teori og metoder vil forblive relevante trods af den stigende indflydelse fra GeoAI.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Ane Rahbek Vierø, Michael Szell
Dette arbejde er licenseret under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 International License.
Artikler publiceret i Geoforum Perspektiv er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens. Læs mere her.