Årg. 14 Nr. 25 (2015): Smart City og geografisk information

					Se Årg. 14 Nr. 25 (2015): Smart City og geografisk information

Smart City-begrebet ligger højt på hype-kurven lige nu. Det handler om at gøre vores byer intelligente – eller måske i virkeligheden om, hvordan man kan opbygge og understøtte en fysisk og digital infrastruktur, der gør intelligent interaktion med din by mulig.  Så hvad er det, der gør en by smart? Det undersøger vi i dette temanummer, specielt med et fokus på geodatas rolle i den smarte by. Og hvem vil ikke gerne bo i en smart by?

En smart by er først og fremmest en by med en digital dimension. I en smart by opsamles og deles data om byen og borgernes brug af den. Kombinationen af det fysiske og det sociale rum med det digitale gør det muligt for myndigheder, virksomheder, organisationer og borgere at udvikle nye løsninger og services, og det har vidtrækkende perspektiver: Øget effektivitet, bedre trivsel, energibesparelser, større sikkerhed, mere borgerinvolvering, stærkere demokratiske processer.

Big data er et vigtigt aspekt af Smart City-tankegangen. Big data-analysemetoder og -værktøjer gør det muligt at udnytte den værdi, der ligger gemt i de store mængder data, der produceres hver dag: åbne, strukturerede data fra offentlige myndigheder og private virksomheder, ustrukturerede data genereret af alle vores daglige interaktioner på Twitter, Facebook og YouTube, data opsamlet via vores brug af smartphones, sensordata fra husholdningsmaskiner, parkeringspladser, forsyningsvirksomheder, bygninger osv. Næsten alle disse data er lokationsbestemte, og derfor kan geografien udgøre en stærk fælles platform, der kan sammenstille data fra mange forskelligartede datakilder. Og ofte er det geografiske aspekt ikke bare det fælles sprog men selve kernen i den dataopsamling, som giver ny værdi i den intelligente by: Borgeren kan tilbydes services afhængig af sin aktuelle position. Bluetooth-registreringer af bilisters smartphones kan sige noget om køtider på vejene. Gadelygterne kan slukkes, når gaden er mennesketom.

Danmark er med helt i front, når det gælder udfoldningen af Smart City-visionerne.

Denne temaudgivelse vil have fokus på Smart City, både som koncept og i form af eksempler på praktiske løsninger, og på Big Data som en del af disse løsninger. Specielt vil artikler med fokus på anvendelsen af geografisk information som infrastruktur og som analysegrundlag være af interesse i temaudgivelsen.

Sigtet med udgivelsen er at formidle de muligheder og praktiske udfordringer, der opstår i forhold til udviklingen af den smarte by.

Publiceret: 21-01-2016